Groep 5 - 6

Welkom op de pagina's van de groepen 5 en 6

BERICHTEN

17 mei 2018 - Rotterdamse Munt
Rotterdamse Munt
In de maanden mei en juni zullen de groepen 5 en 6 ieder 3x een bezoek brengen aan de Rotterdamse munt. Hier krijgen zij lessen met als thema 'Zaaien en planten', 'Groeien en bloeien' en 'Oogsten en proeven'. Sommige groepen zijn deze week al voor het eerst geweest.

In de eerste les hebben de kinderen kennis gemaakt met knollen en bollen en mochten zij ook een knol en een bol planten. Verder hebben ze munt en peterselie geplukt en geroken en geproefd en mochten ze kruiden plukken om hier bosjes van te maken om te laten drogen. 

Tijdens deze lessen wordt er in groepjes gewerkt. Hierdoor hebben we extra begeleiders nodig. Mocht u interesse hebben om te helpen bij deze lessen, informeert u dan even bij de leerkracht van uw zoon/dochter of er nog hulp nodig is.

 


16 apr 2018 - Studiemiddag: Teach like a champion

Net als andere schooljaren hebben wij ook dit jaar een aantal studiedagen. Dit jaar hebben wij veel geleerd over het verbeteren van onze vaardigheden als juf of meester tijdens de lessen. Ook de studiemiddag van deze maand ging weer hierover.

Inmiddels hebben wij al veel geleerd. Begrippen als “draai en praat”, “bliksembeurt” en “laat maar zien” zijn dit jaar de school in gekomen. Niet alleen voor ons als leerkrachten, maar ook de kinderen zijn inmiddels bekend bij uw kind. Als u een keer aan uw kind vraagt wat hij of zij van het avondeten vond en vervolgens zegt: “Laat…maar…zien” - eens kijken wat er dan gebeurt! Wij zijn benieuwd!

 

 


07 dec 2017 - Sint en Kerst
Sint en Kerst

Het Sinterklaasfeest was weer erg gezellig. Er zijn in groep 5 vele mooie surprises gemaakt. In groep 6 zijn er naast mooie surprises ook veel goede gedichten geschreven. Wij willen op deze manier iedereen nogmaals bedanken voor hun bijdrage.

Inmiddels zijn we in de klas begonnen met Kerst. In deze tijd zijn de klassen altijd weer sfeervol ingericht: stralende lampjes en groene kerstbomen vol met glinsterende ballen.

Met de teken- en handvaardigheidslessen worden er ook weer veel bijzondere creaties gemaakt, die in de klassen en op de gang worden opgehangen.

Het einde van deze feestelijke periode sluiten we af met het kerstdiner. Wij juffen kijken er nu al naar uit om ‘s avonds met de klas samen te komen en het kalenderjaar op een gezellige en bijzondere manier af te sluiten!

 

 


07 dec 2017 - Breuken in groep 6
Breuken in groep 6

In de groepen 6 zijn we gestart met breuken. Een nieuw avontuur op rekengebied!

We zijn heel eenvoudig begonnen: taarten en pizza’s verdelen in stukken van 2, 4 en 8. Chocoladerepen worden verdeeld in 3 of 6 stukken. De kinderen hebben inmiddels ook geleerd wat “één derde” of “een kwart” betekent.

Dit is de basis. Maar al gauw zijn we doorgegaan naar een niveau hoger. We zijn ook bezig om de prijs van een stuk pizza of taart te berekenen. Bijvoorbeeld: een hele pizza kost €18,- . Hoeveel kost dan ⅓ pizza? Maar we maken het ook wat moeilijker: ¼ taart kost €4,-. Hoeveel kost een hele taart?

Voor sommige kinderen is het fijn om de hele basisinstructie over breuken nog een keer te horen en te zien, zodat ze echt begrijpen wat we doen. Wij raden aan om een kijkje te nemen op het Youtube-kanaal van Goed Rekenonderwijs. Voor een eerste start met breuken is het goed om het volgende filmpje eens te bekijken: https://youtu.be/ysmNkh44OlE

Maar mocht u meer filmpjes willen bekijken met uw kind, is dat natuurlijk geen probleem.

 

 


15 nov 2017 - rekendag
Op dinsdag 31 oktober is in de groepen 5 en 6 hard gerekend. Tijdens deze rekendag mochten de kinderen in groepjes een plattegrond maken voor een vakantiehuisje.

Daarbij moesten ze vooral heel veel meten. Hoe krijg je een huis van maximaal 100 m2 zo ingericht dat er 6 mensen kunnen slapen, wassen, koken, en natuurlijk ook nog wat ruimte hebben om te ontspannen. 

Hoe lang moet een bed eigenlijk zijn, en hoeveel ruimte heb je nodig voor de wc, keuken, badkamer? Met meetlinten en ruitjespapier zijn de kinderen aan de slag gegaan en hebben verrassende huizen ontworpen.


28 jun 2017 - de bloemetjes buiten zetten
de bloemetjes buiten zetten

Bloemen, kruiden en insecten. Zaaien en oogsten. Verzorgen en ontleden. Hier ging het de afgelopen drie weken om tijdens de schooltuinlessen van groep zes. 
Op dinsdag gingen we naar de Rotterdamse Munt. Daar kregen we eerst een korte introductie over het onderwerp van de dag. Vervolgens mochten we zelf aan de slag. 

De eerste dinsdag ging het over bloemen. Hoe ziet een bloem er uit? Welke geuren zijn er? Welke bloemen trekken insecten aan? 
De tweede keer ging het over zaaien en planten. We hebben zaadbommen gemaakt, bonen ontleed en geplant en allerlei planten water gegeven. 
Dinsdag 27 juni was de laatste les. Nu was het thema kruiden. We gingen opzoek naar verschillende smaken. Sommige planten smaken zoet, anderen juist zout, zuur of bitter. Daarnaast hebben we zelf kruidenboter gemaakt en thee gezet van kruiden die wij lekker vonden. Munt was duidelijk favoriet. Het leuke van deze les was dat we zoveel mochten proeven en doen! We hebben de kruidenboter meegenomen voor thuis. Dat wordt smeren! 

 

 
 

03 jun 2017 - catalogus
catalogus
De Pimpelmezen en de Piranha´s zijn bezig met het samenstellen van een catalogus.  Deze activiteit  is onderdeel van de schooltentoonstelling waarin groepswerk als thema centraal staat. 
Het woord  catalogus hebben de kinderen geleerd in taalthema 6, dat ging over ´Smaak´.
 
Alle kinderen mochten zelf het onderwerp en de benodigde materialen kiezen. 
Zo hebben Fenne, Fender en Rijk gekozen voor het maken van een koggeschip.
Geìnspireerd door de geschiedenislessen over ontdekkingsreizigers. 
Robin en Tijn hebben een kompas gemaakt, ook nav de geschiedenislessen over ontdekkingsreizigers. Yassine, Neil en Soufian hebben een raket gemaakt. 
 
Er zullen nog meer foto´s komen want zowel de Piranha´s als de Pimpelmezen zijn nog volop bezig met het maken en vullen van de catalogus. 
 
 

15 mrt 2017 - verkiezingen
verkiezingen
De afgelopen week heeft groep 6 het gehad over de verkiezingen. We hebben veel besproken. We hebben het gehad over democratie en wat stemmen is. Ook hebben we veel verschillende partijen en hun standpunten besproken. We hebben geoefend met het houden van een betoog en argumenten geven. 

Vandaag mocht er (door de leerkrachten) ook daadwerkelijk gestemd worden. Met z'n allen hebben we een kijkje genomen bij stembureau 371 en gezien hoe het stemmen gaat.

De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter waren heel behulpzaam en beantwoordden nog allerlei laatste vragen:
Waarom wordt er met rood gestemd?
Mogen mensen in de gevangenis stemmen?
Mensen die niet kunnen lezen, mogen zij stemmen?
Mag u stemmen?
Moet u hier de hele dag blijven?

Terug in de klas hebben we nog even nabesproken en geëvalueerd: wat weten we nu en wat is onze mening? 


23 feb 2017 - betoverend
betoverend
Woensdag bezocht groep 6 het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het verhaal ging over Archibald. Archibald is de conciërge van het orkest en moet er voor zorgen dat alles voor het orkest goed is geregeld. Woensdag was het goed mis: de dirigent was verdwenen. 
Archibald heeft het hele gebouw doorzocht, dat plotseling betoverd leek. De muziekbibliotheek was veranderd in een griezelig moeras en de toiletten leken een enorme ijsvlakte te zijn geworden. Archibald moest de dirigent vinden voor het te laat was. 
Gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen: de dirigent is gevonden en is het spook, mede dankzij de hulp van de kinderen, verslagen. 
Naast dat het een spannend verhaal was, was het ook erg bijzonder om in De Doelen te zijn. Het gebouw is groot, de zaal waar we zaten was mooi en de muziekinstrumenten die we hoorden klonken prachtig. Kortom: we hebben ons ogen uitgekeken! 

02 feb 2017 - ik zie, ik zie.....
ik zie, ik zie.....

Donderdag 2 februari zijn de groepen 6 (samen met de groepen 7 en 8) naar het Internationaal Filmfestival Rotterdam geweest. We hebben 7 films gezien, uit verschillende landen: Verenigd Koninkrijk, Senegal, Duitsland en  Nederland. De kortste film duurde 1 minuut, de langste een kwartier. Het thema was "je wel of juist niet thuis voelen". 
Elke film had een ander onderwerp: van een dementerende vos tot  een Irakese  vluchteling die bekend is geworden door de Voice Kids.
We vonden het zo leuk, dat we volgend jaar weer willen gaan.

 

 
 

30 jan 2017 - nooit het zelfde liedje
nooit het zelfde liedje

De muzieklessen van de Pinguïns en Pekari's zijn helaas afgelopen. Vanaf het begin van het jaar kwam meester Casper elke maandagmiddag muzieklessen geven. Liedjes zingen, ritmes klappen en muziek beluisteren - alles is aan bod gekomen. Vorige week was jammer genoeg de laatste les van dit schooljaar. 

Voor de Pelikanen begonnen de lessen juist deze week. We startten redelijk rustig met wat liedjes uit groep 4. Na een half uurtje begon het echte werk. Een pittige tekst van een Marokkaans liedje en een ingewikkeld klapritme. 
We zijn benieuwd naar de volgende lessen. Ondertussen flink oefenen!

 
 

20 nov 2016 - een ijskoud bad in warm water
een ijskoud bad in warm water
De groepen 5 zijn goed voorbereid op de winter. Laat de sneeuw en het ijs maar komen. Op donderdag 17 november hebben alle leerlingen tijdens de zwemlessen geoefend met het zwemmen in een wak en er uitklimmen. En dat ook nog eens helemaal gekleed. Ook kunnen ze nu met een plastic zak een reddingsboei maken. Ze kunnen zelfs met behulp van hun sjaal iemand uit het ijskoude water redden. Dit survivalzwemmen maakt deel uit van de leerzame en ook gezellige zwemlessencyclus voor de groepen 4 en 5.

20 nov 2016 - wie wat bewaart......
wie wat bewaart......
De Piranha's hebben een eigen museum gemaakt.

Eerst zijn ze naar Museum Rotterdam geweest om te kijken en te horen hoe een museum zijn spullen uitkiest.

Daarna hebben ze zelf ook waardevolle spulletjes verzameld. 

Ze hebben ook nagedacht hoe je spulletjes op een mooie manier kunt uitstallen.

 


18 sep 2016 - waterpret voor 10
waterpret voor 10
Wat een geweldig mooi weer en ook zo warm. Dus tijd om met water te gaan gooien en smijten. Dat kunnen we het beste op de speelplaats doen. Er stonden al 2 watertafels klaar en een tuinslang. Toen de geweren, pistolen en flesjes gevuld waren, konden we een half uur los gaan.Dat was waterpret. Echt verfrissend.

 


08 sep 2016 - groep 6 alle begin is........
groep 6 alle begin is........
 

De school is weer begonnen. Groep 6 is echt van start gegaan. Was de eerste week nog een beetje wennen - de tweede week stond topografie op het programma.

Nederland in het algemeen: provinciën, hoofdsteden, wateren en eilanden. We hebben ze besproken en opgezocht in de atlas. Voor de meeste kinderen was dit nieuw, dus nog best een beetje lastig. Hoe lopen die rivieren? Is Rotterdam niet de grootste haven en waarom is dan toch Den Haag de hoofdstad van Zuid-Holland? Hoe zit dat met de hoofdsteden in Noord-Holland: Haarlem en Amsterdam? Wie is er wel eens op een Waddeneiland geweest?

Binnenkort komt er meer: het eerste huiswerk! De eerste topo-toets. Sommige kinderen zien er tegenop, de meesten zien er naar uit.

 


26 jun 2016 - schoolreisje naar het verleden
schoolreisje naar het verleden
Groep 5 is naar het Archeon geweest op schoolreis. De kinderen hebben er als echte ridders gevochten met zwaarden. Maar pas na de uitleg en na veel oefenen.Het was een leuke dag.

22 mei 2016 - vensterbanktuin 2
vensterbanktuin 2
Wat een verrassing. De ingezaaide druivenpitjes gaven prachtige paprikaplantjes. Er zullen wel pitjes verwisseld zijn. De mandarijnenpitjes hebben ook al mooie kleine boompjes met 4 of 6 blaadjes opgeleverd. Enthousiast zijn de piranha's met moestuintjes aan de slag gegaan en er staan nu veel potjes met groente en kruiden zoals augurken, bonen en basilicum in de vensterbank. Er kan binnenkort geoogst worden.

16 apr 2016 - weet wat je eet
weet wat je eet
De schooltuinlessen voor groep 6 zijn begonnen. Bij  "De  Rotterdamse Munt " volgen de kinderen vanaf 7 april elke week les. Deze lessen gaan over het kweken van groente en fruit.Ook andere onderwerpen die te maken hebben met het vraagstuk: "Waar komt het voedsel vandaan ? "komen aan bod.

16 apr 2016 - een nieuwe lente....
een nieuwe lente....
De plantenbakken voor de deur van de school zijn deze lente opgefleurd met sneeuwklokjes en blauwe druifjes. Dit omdat de groepen 5 in december bollen hebben geplant. Door het warme lenteweer zien de bakken er nog mooier uit.

30 jan 2016 - een warm bad in een warm bad
een warm bad in een warm bad
Groep 5 is dit schooljaar gaan schoolzwemmen.In het zwembad was er steeds een gezellige sfeer.De lessen duurden een uur en waren zeer intensief . De kinderen hebben erg  hun  best gedaan.  De laatste les was een feest met veel ouders langs de kant en maar liefst 49 behaalde zwemdiploma's.

 


30 jan 2016 - een lichtje zien branden
een lichtje zien branden
Techniekles elektriciteit. De Passiebloemvlinders hebben hun eigen verlichting gemaakt voor in de lampionnen. Na een eerste theorieles over stroom, mochten we zelf gaan experimenteren met draadjes, lampjes, ventilatoren en schakelaars. Kunnen we een lampje laten branden ?Kunnen we er een schakelaar er tussen plaatsen? Kijk, zelfs met een schaar ertussen blijft het lampje branden. Daarna moesten we een schema van onze eigen stroomkring tekenen. We hebben goed samengewerkt en zijn enthousiast aan de slag gegaan met deze uitdaging.

30 jan 2016 - is het geen kunst?
is het geen kunst?
In de stijl van Picasso. De leerlingen van de Passiebloemvlinders hebben hard gewerkt om Picasso te evenaren.We hebben eerst goed gekeken naar zijn werk en zijn daarna zelf aan de slag gegaan.We vonden het eerst maar niks worden, zo van dichtbij. Maar toen de eerste werken in de klas werden opgehangen, vonden we het prachtig. Komt u ook kijken ?

 

13 jan 2016 - afterparty
afterparty
Na het opruimen een ontspannen ochtend bij de Pekari's op de ochtend na het geslaagde kerstdiner.

10 jan 2016 - groene vingers
groene vingers
 

Sinds kort staan voor de deur van de school een zestal grote bloembakken met struiken erin.De groepen 5 hebben ook bloembollen in deze bakken geplant. Hopelijk zien we  in de lente en zomer mooie bloemen in de bakken. Voor de leerlingen was dit een goede kennismaking met tuinieren en vieze handen krijgen bij het werk


10 jan 2016 - samen
samen
 

Op 15 december hebben de kinderen samen met de ouders erg mooie en verschillende werkstukken gemaakt in het kader van de winter en kerst.Er waren door de ouders materialen meegebracht en zelfs een naaimachine.De groepen 5 en 6 waren gecombineerd en verdeeld in groepjes van 5.Het was een gezellige ochtend en de werkstukken hebben bijgedragen aan een feestelijke sfeer.


04 dec 2015 - een ijskoud bad in warm water
een ijskoud bad in warm water
 

De groepen 5 zijn goed voorbereid op de winter. Laat de sneeuw en het ijs maar komen. Op donderdag 2 december hebben alle leerlingen tijdens de zwemlessen geoefend met het zwemmen in een wak en er uitklimmen. En dat ook nog eens helemaal gekleed. Ook kunnen ze nu met een plastic zak een reddingsboei maken. Ze kunnen zelfs met behulp van hun sjaal iemand uit het ijskoude water redden. Dit survivalzwemmen maakt deel uit van de leerzame en ook gezellige zwemlessencyclus voor de groepen 4 en 5.


04 dec 2015 - Sinterklaas 2015 - Surprises
Sinterklaas 2015 - Surprises
We vieren vandaag Sinterklaas op school! De kinderen van groep 5-8 helpen de Sint een handje met dichten en het knutselen van surprises. Hier zo maar een greep uit het prachtige aanbod.

Voor de knutselaars van volgend jaar: neem alvast een kijkje!


15 nov 2015 - vensterbanktuin
vensterbanktuin
Wat zal er gebeuren als je een pitje van je appel of van je druiven in de aarde stopt? Dat vroegen de piranha's zich af na het eten van het fruit op woensdag. Deze vraag kan het best beantwoord worden door een experiment. De leerlingen hebben de pitten in de aarde gestopt. Het antwoord over de druiven is al (uit)gekomen. De vensterbank van het lokaal staat vol met groene planten. Ondertussen zijn er ook zonnebloem- en mandarijnpitten gezaaid. Dit verhaal wordt dan ook vervolgd....

07 nov 2015 - kampioenen lezen voor
kampioenen lezen voor
Tijdens de kinderboekenweek hielden de leerlingen van de prairiehonden een voorleeswedstrijd. De helft van de klas deed mee dus dat was superspannend! De concurrentie was groot. En sterk! Met elkaar beoordeelden ze iedere kandidaat. Na een week vol voorlezen kwam er een winnaar uit..............(tromgeroffel)...........................Lotte!

 De top 3 mocht voorlezen bij de kleuters. En dat was heel gezellig!

 

 

 

 


26 sep 2015 - nog een uitdaging
nog een uitdaging
De kinderen van de passiebloemvlinders gingen de uitdaging aan om een piramide te bouwen van plastic bekertjes. Ze mochten deze alleen niet aanraken. In groepjes van vier moesten ze samenwerken om het bekertje op te tillen. Samen hielden ze een elastiekje vast. Met dit elastiekje konden ze het bekertje optillen en plaatsen. Dat was nog best lastig.

 

Uiteindelijk konden alle groepjes een mooie  piramide laten zien. Zie ook fotoalbum>


15 sep 2015 - klinkt als muziek
klinkt als muziek
 

Alle groepen 6 hebben vandaag mogen genieten van een mini show van twee meesters van de Wijkmuziekschool Feyenoord. Na deze demonstratie kunnen de kinderen bedenken en thuis overleggen of ze een instrument willen leren spelen. De keuze is uit viool,dwarsfluit, drummen of gitaar. Iedereen heeft een folder meegekregen. Deze kan ingeleverd worden bij de groepsleraar. Zie ook fotoalbum >


14 sep 2015 - mindmap de Gouden Eeuw
mindmap de Gouden Eeuw
 

Aan het einde van een hoofdstuk wereldoriëntatie kan je je kennis ordenen bijvoorbeeld door middel van een mindmap. De verbindingen geven aan hoe de verschillende woorden met elkaar te maken hebben. En de plaatjes zorgen ervoor dat je geheugen de informatie makkelijker opslaat. Zodat je alles wat je hebt geleerd een lange tijd onthoudt! Wij hebben een mindmap gemaakt overde tijd van het handelen in Amsterdam, in de Gouden Eeuw.

 

 


14 sep 2015 - uitdaging
uitdaging
 

Elke vrijdag krijgt groep 6c, de prairiehonden, een uitdaging. Elke week werken de leerlingen met iemand anders samen zodat je allemaal elkaars kwaliteiten leert kennen en waarderen. De eerste vrijdag kregen de leerlingen per tweetal 20 spaghetti stokjes, een marshmallow, touw en plakband. De opdracht? Bouw een zo hoog mogelijke toren! Dat was nog best een pittige klus maar uiteindelijk konden Nikita en Pip met trots hun toren van 74 centimeter laten zien! De tweede week was het de bedoeling om zelf een parcours te leggen en vervolgens een plastic bekertje van A naar B te krijgen. Zonder het bekertje aan te raken! Hoe dan? Met lucht. Via een rietje blaas je lucht tegen het bekertje waardoor het verplaatst. Dit was ook een leuke oefening in stressbestendigheid.... zie ook fotoalbum >